De NS spant het paard achter de trein

Een redelijk zachte review van de nieuwe NS-applicatie op Marketingfacts (ook Tweakers).

Reisinformatie ‘nieuwe stijl’ is ook maar een woord om te verhullen dat de manier van informatie aanbieden die de NS hanteert jaren achterloopt en dat ze zelfs actief mensen die zelf dit niveau proberen op te schroeven zoals Trein.app het verhinderen.

De reis app die door de NS uitgebracht is werkt op Java wat mobiel niet het handigste platform is en waar ook niet de interessantste gebruikers zich bevinden. Versies voor iPhone en anderen schijnen nog te komen, maar deze versie heeft al een jaar op zich laten wachten, dus wanneer is erg onduidelijk.

Wat hadden ze dan moeten doen?

Het wil de NS en de andere vervoersaanbieders in Nederland niet aan hun hoofd dat hun core business het vervoeren van mensen is en dat het essentieel is dat de informatie over hun vervoersmiddelen zo wijd en vrij mogelijk beschikbaar is.

Mensen willen waarschijnlijk op ontzettend veel verschillende manieren vervoersinformatie tot zich nemen. Teveel om aan één aanbieder over te laten. Er zijn genoeg mensen die iets kunnen maken, maar het niet makkelijk beschikbaar zijn van de gegevens maakt het te kostbaar en ingewikkeld om aan de slag te gaan.

Als de NS de actuele treintijden en routes vrij zou geven via een API dan zouden de kosten voor andere ontwikkelaars om ermee aan de slag te gaan sterk worden teruggebracht en denk ik dat er een bloei aan interessante applicaties zou ontstaan. In zo’n situatie zouden er wel afspraken gemaakt moeten worden gemaakt in een gebruiksovereenkomst, maar de hoeveelheid controle die de NS op dit moment wil uitoefenen is onrealistisch en contra-productief1.

Reisinformatie

9292ov heeft pas iets slimmer maar nog steeds bijzonder kortzichtig een wedstrijd uitgeschreven waar studenten een reisapplicatie kunnen maken. Deelnemers doen wel afstand van al hun rechten (!)2 en er is hier ook geen publieke databron beschikbaar.

De noodzaak voor publieke data heb ik hierboven al beschreven en een volwassen reisapplicatie vereist een toegewijd team dat eraan blijft werken, niet een situatie waar deze overgedragen wordt aan een andere partij die de capaciteiten mist (want waarom anders die wedstrijd uitgeschreven?).

Usability

Uit de review van Raimo maak ik op dat deze applicatie ook weer nodeloos ingewikkeld is. Waar Trein.app ook de mist in gaat is het dynamisch reisplannen. In veel gevallen is mijn reis nogal flexibel: ik wil op een gegeven moment ‘s avonds weer terug naar Delft maar ik weet niet wanneer. Ik weet dus waar ik heen wil en de applicatie weet al waar ik ben en kan beschikken over een actueel reisschema.

De enige vraag die er voor een gebruiker dan toe zou moeten doen als je de applicatie opstart is: “Waar wil je naar toe?”daarna moet de applicatie me laten zien wat mijn opties zijn3. Dit is het simpelste geval wat opgelost moet worden, de rest is extra.

Update: Ik was net op Radio Online waar ik beknopt pleitte voor het vrijgeven van de vervoersgegevens. In het voorbereidende gesprek met Tonie vonden we het al frappant dat bijvoorbeeld Tunesië en Egypte betere Google Transit dekking hebben dan Nederland.

  1. Dit doet denken aan de wanhopige pogingen van de Nederlandse internetaanbieders om niet te worden gedegradeerd tot inwisselbare data-aanbieders. De situatie bij de NS is nu nog anders aangezien de NS op het traject monopolist is en mensen niet snel iets anders zullen nemen. Punt is wel dat transparante manieren van informatie (data) en betaling (ov-chipknip) essentiele voorwaarden zijn voor concurrentie op het spoor (en eigenlijk ook de reden waren dat de vorige poging mislukte). []
  2. En krijgen een schijntje betaald. Capabele freelancers schijnen inderdaad kostbaar te zijn. []
  3. Dit is simpel taakgericht ontwerp in plaats van uit te gaan welke gegevens er al bestaan. []

6 thoughts on “De NS spant het paard achter de trein”

  1. Over het aanbieden van publiek toegankelijke databronnen ben ik het met je eens. Eigenlijk wil ik alleen een kleine kanttekening plaatsen bij de kritiek op trein.app: Op zich is het mogelijk een reis te plannen (bijv. je terugreis), en net voor je gaat deze te openen, en via het ‘play’-knopje de eerstvolgende mogelijkheid direct te zien. (Overigens een van de weinige punten waar deze app niet uitblinkt in helderheid, de ‘reload’, ‘play’ en ‘fast-forward’ knopjes zijn niet bijzonder helder)

  2. Joost, ik denk dat je gelijk hebt en als ik een complete usability review van Trein.app zou moeten maken dan zou ik het onderdeel ‘Plannen van een reis’ van de applicatie compleet affakkelen omdat het nergens op slaat en totaal onduidelijk is.

    Maar zoals boven beschreven is er al een simpele oplossing: gewoon vragen waar iemand heen wil en de volgende X trips vanaf de huidige locatie weergeven. Dat zou al mijn problemen oplossen. Arbitraire datum/tijd reizen plannen is zeldzaam en moet ergens ver weg worden weggestopt.

  3. Toch is het verbazingwekkend hoe snel ik een reis gepland krijg (ook nu op dit moment, net voor ik op ‘t station ben) met Trein, itt andere reisplanners. Op zich werkt het plannen al redelijk zo: Dichtstbijzijnde station staat bovenaan, als je vervolgens eindstation aangeeft krijg je de volgende (3) trips. Maar goed, om bij de kern van je verhaal te blijven: De ontwikkelaar van Trein.app zou meer tijd moeten kunnen steken in de usability-kant van z’n applicatie ipv de code die nodig is om uit de ns-site een zinnig databestand te halen, enter een fatsoenlijke API!

  4. Alper, ik schaar me volledig achter je mening over de noodzaak dat de data publiek gemaakt moet worden.

    Vooral met het oog op de business van NS is het onbegrijpelijk dat dit niet gebeurt. Openheid betekent meer apps (zonder omwegen zoals Trein.app (hulde btw)) wat op de lange termijn meer treinreizigers oplevert. Toch?

  5. Uiteraard helemaal met je punten over de API eens. Heb ooit geprobeerd toegang tot 9292ov te krijgen, en die wouden toen een kwartje per request(!!). Daar kan geen business model tegen op. De overheid zou van dit soort gesubsidieerde diensten gewoon moeten eisen dat de data vrij beschikbaar wordt gemaakt.
    Overigens schijnt het zo te zijn dat de corebusiness van de NS niet het vervoeren is. Ze maken meer winst met snoepverkopen op stations. Treinen zijn gewoon een manier om mensen naar hun snoepwinkels te krijgen.

  6. @Willem: Precies wat jij zegt. Twee minuten op radio was te kort, ik post later wel mijn argumentatie in zijn geheel (en een link naar de uitzending).

    @PanMan: Ik heb voor een datavisualisatie 9292 gehammered met duizenden requests per uur zonder enig probleem, maar de structuur van de gegevens die daaruit komt is verschrikkelijk.
    Het zal me boeien wat hun core business is. Ze verlenen een publieke dienst in licentie van de overheid. Zoals ik boven schreef zijn open vervoersgegevens de 1e stap in het overbodig maken van vervoersmonopolisten.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.