Ik schreef een paar dagen geleden in een roundup over de wedstrijd van 9292 voor een nieuwe reisplanner. Marie-José Klaver heeft er ook een stukje over waarin ze nog wat minder mals is dan ik.
Mark de Bruin, marketingmanager bij 9292, heeft een twitter account en is bereid om tekst en uitleg te geven. Dat is tof en ik denk een essentiele eerste stap om verder te komen in de verstarde eenrichtingsverkeerkanalen waar deze hele sector zich in bevindt.
De uitleg rammelt hier en daar nogal en de noodzaak voor open vervoersdata blijft bestaan1, dus laten we eens kijken wat hoe ver we komen. Mark nodigde uit om de discussie over e-mail voort te zetten. E-mail is niet schaalbaar en twitter is te kort, vandaar deze blog.
Zoals ik schreef zijn de voorwaarden van de wedstrijd nogal in het voordeel van 9292 maar heeft dat 22 teams toch voldoende gemotiveerd om mee te doen. Ik ben meer dan een beetje benieuwd waar zij mee komen.
Rechten
Alle deelnemers moeten op dit moment de rechten op hun applicaties afstaan aan 9292. 9292 zegt de applicaties niet te zullen overnemen maar te zullen gebruiken als inspiratie. Waarom kunnen deelnemers dan niet gewoon een verklaring tekenen dat ze 9292 toestaan om ideeën uit hun applicatie te gebruiken en gewoon hun rechten zelf behouden (tweet)?
Wat Mark en 9292 verstaan onder delen is dat de applicaties ergens intern verdwijnen en ideeën en onderdelen eruit verwerkt zullen worden in hun gratis applicaties. Dat is geen delen maar gewoon het uitoefenen van de taak waar ze al mee bezig waren2.
De teams doen willens en wetens mee. Het is ook de vraag wat een team zou kunnen doen met hun eigen applicatie en wat voor nadelen dat voor 9292 zou kunnen hebben. De API tot de vervoersgegevens wordt (nog) beperkt vrijgegeven en zonder die gegevens zijn ontwikkelde applicaties weinig waard. Het lijkt dus niet veel uit te maken, dus waarom dan niet het goede doen?
Inspiratie
Mijn andere vraag was waarom dit soort conceptueel gebruikersonderzoek eigenlijk nodig is. De noodzaak en de behoefte lijken me apert.
We kunnen wel de wildste dingen verzinnen, maar op dit moment hebben we nog niet eens een fatsoenlijke app die de basics goed afhandelt. En dat is nog niet eens zo makkelijk, een applicatie als Trein.app ziet er heel simpel uit en is niet veel meer dan een dunne laag over mobiel.ns.nl, maar ik denk dat er veel tijd in zit om dat goed te laten werken.
Er is op dit moment een 9292 applicatie voor de iPhone die op basis van je locatie de site opent. Dit is best een aardig idee en zou goed kunnen werken, maar ik heb hem pas getest.
Een paar weken geleden zaten we met vrienden op de verkeerde plek in Utrecht Terwijde en moest ik onder tijdsdruk snel een nieuwe route vinden naar een plek ergens anders in Utrecht, en de eerstvolgende bus, en de bushalte etc.
Dit was redelijk lastig voor elkaar te krijgen in de applicatie. Het was ontzettend moeilijk om een adres gevonden te krijgen3, de kaarten die bij een advies komen zijn compleet onbruikbaar, en het is lastig om adviezen op te slaan en alternatieven te vergelijken. Met wat heen en weer schakelen naar Google Maps op mijn iPhone is het me uiteindelijk gelukt, maar makkelijk was het niet4.
Bedenk dan dat Google aanbiedt om gratis en voor niets onze vervoersgegevens online beschikbaar te maken met de Google Transit website die op zich al bijzonder vooruitstrevend is maar die ook geïntegreerd is met de Google Maps applicatie op de iPhone. Waarom hebben we dat niet in Nederland5?
Mijn vraag is dus niet direct waarom we de vervoersgegevens niet mogen hebben en aan Google mogen voeren. Ook al zou dat een hele goede vraag zijn, maar we hebben al gezien dat vervoerders daar nogal uptight over zijn.
Mijn vraag is meer of gebruikersonderzoek en testen niet belangrijker zijn om goede vervoersapplicaties te maken dan dit soort vrije conceptuele input6.
Ik zie graag de antwoorden tegemoet.
- Er komt misschien verandering hoor ik van Sander Korz. [↩]
- Het ontwikkelen en verbeteren van reisinformatiediensten. [↩]
- Wiens idee was het om het fomaat “stad, adres”te voeren? [↩]
- En als ik eerlijk ben geef ik 90% van de iPhone gebruikers geen kans om hetzelfde te bereiken. [↩]
- Als enige land in West-Europa niet trouwens. [↩]
- Hoe goedkoop dan ook. [↩]
Je lijkt goed op dreef de laatste tijd als het om dit soort zaken gaat, Alper. Mijn bullshit-alarm ging bij je vorige post al af toen je schreef dat 9292 die wedstrijd van ze insteekt als “een soort gebruikersonderzoek wat als invoer gebruikt zal worden om te komen tot een uiteindelijke applicatie”. Wat een onzin. Laat ze, zoals je zelf ook zegt, eerst eens wat fatsoenlijke basaal kwalitatief onderzoek doen, en met een degelijke mobiele app komen, voordat ze zich aan dit soort co-creatie gaan wagen, waarvan de effectiviteit discutabel te noemen is.
Hi Alper,
Te eerste wil ik je bedanken voor de goede suggesties in je artikel http://alper.nl/dingen/2009/03/unraveling-the-transit-fabric/. Daar gaan we mee aan de slag. De suggesties die je doet zijn goed. De mockup is mooi.
Veel van je wensen zullen in de toekomst ingewilligd worden. Lees http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/NDOV maar eens. En wie weet wordt Google Transit in Nederland ook nog wel actief. Wie zal het zeggen. Overigens heeft niet heel Nederland een iPhone. Google Maps op een andere smartphone werkt al een stuk lastiger.
Om je vraag of gebruikersonderzoek en testen niet belangrijker zijn om goede vervoersapplicaties te maken dan dit soort vrije conceptuele input: wij doen beiden. Op 4 mei start een groot online onderzoek op diverse weblogs en 9292ov.nl. Uiteindelijk gaan we aan de slag met de meestgewilde functionaliteiten. Onderzoek op usability staat ook op de agenda voor 2009. De offerte van http://unitid.nl/ ligt op mijn bureau.
Voetnoot 3 snap ik trouwens niet, want als je de 9292 GPS app gebruikt hoef je juist geen adres in te vullen? Overigens staan de bushaltes van Utrecht in Google Maps (geleverd door 9292ov). Zie http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=station+utrecht+terwijde&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.165689,9.84375&ie=UTF8&ll=52.099216,5.046458&spn=0.006235,0.019226&z=16&iwloc=lyrftr:w2.92,0x47c66fef413ba75d:0xbceb9a51450d61af,52.098294,5.046158
Naast deze inhoudelijke reactie waar je mij op twitter om vroeg ook nog een procedurele reactie. De manier waarop je deze discussie wil voeren toont weinig respect. Het lijkt wel of we terug gaan naar de tijd van de schandpaal, terwijl je over zulke moderne dingen schrijft (ook met verstand van zaken). Blijkbaar is jouw wereld alleen zwart og wit en vergeet je de context waarin mensen moeten opereren. Het is ontzettend makkelijk om dingen af te kraken. Maar misschien heeft dat met je beroep te maken. Persoonlijk voer ik graag discussies met opbouwende kritiek.
Ik ben juist erg blij dat Alper ipv een privé mailwisseling besloten heeft een blogpost te schrijven. Zo kan ik bijvoorbeeld ook meelezen (en denken) over het probleem. In de frustratie in het gebruik van 9292 op een iPhone (om het over minder gebruiksvriendelijke mobiele telefoons maar helemaal niet te hebben) herken ik veel, probeer voor de lol ‘s een reis te beginnen vanuit plein ’44 te Nijmegen (waar zo’n beetje elke buslijn van de stad komt). Het is mij tot op heden niet gelukt.
Mag ik een fundamentelere vraag stellen aan Mark? Waarom wil 9292 de gegevens niet vrijgeven via een API? Voor de vervoerders is beter toegankelijke reisinformatie (waar dit toe zal leiden) zonder zelf persé kosten te hoeven maken voor ontwikkeling alleen maar gunstig, voor 9292 als zelfstandige organisatie is het wellicht een bedreiging? Het past in ieder geval prima binnen de visie van 9292 lijkt me.
@Mark: Geen probleem. Interessant om te horen over het NDOV maar 2015 is mij wat ver weg. Zitten deze dingen niet al in het platform (dynamische) reisinformatie? Of hoe de databank die jullie hebben ook heet.
Google Maps werkt ook prima op een Android en Google Transit online is toch één van de bruikbaarste reisplanner applicaties die ik ken. Aangezien er weinig anders beschikbaar is wordt er rondom de Google Transit Feed Specification geconsolideerd en worden daar meer mashups op ontwikkeld.
Zoals Google Transit uitgerold wordt, moeten vertegenwoordigers van vervoerders contact opnemen met Google en hun gegevens in het GTFS formaat aanleveren. Google gaat niet zelf achter alle aanbieders van de wereld aan zitten.
Zoals we al opmerkten is er in Nederland dus tot nog toe geen enkele bereidheid gebleken om hieraan te participeren, terwijl ik wel denk dat er een vraag is bij het publiek.
Hoe jullie je creatieve proces vormgeven is aan jullie en ik ben benieuwd naar de generatieve output van jullie onderzoeken. Aangezien alle input dan weer bij jullie terugkomt en jullie de enige zijn die applicaties kunnen maken/commisioneren lijkt me dat toch wel een beperkende factor.
Zoals Joost al opmerkt is de usability erg belangrijk en is er op dit moment nogal veel mis. Een bureau kan dat aangeven, maar je kunt zelf ook wat rondklikken en zien waar de pijn zit (dat is wat wij doen).
In voetnoot 3 heb ik het over het proberen te vinden van mijn bestemmingsadres, zelfs als ik de 9292 App gebruik moet ik nog steeds opgeven waar ik heen wil.
Wat betreft je issues over de manier van deze discussie voeren, snap ik niet helemaal wat het probleem is.
Het publiek voeren van de discussie is om een bredere dialoog te faciliteren waar iedereen met interesse kan mee lezen en aan kan participeren. Deze kwestie gaat meer mensen aan dan alleen ons twee. Deze mate van transparantie is erg gebruikelijk op internet.
Je hebt gelijk dat ik niet te maken heb met de context waarin mensen moeten opereren. Het schept inderdaad vrijblijvendheid maar ook een blik die niet beperkt wordt door organisationele tunnelvisie.
Het gaat mij puur om de inhoud en ik probeer daar zo correct mogelijk in te zijn. Ik probeer zeker niet alles af te kraken (dan had je het wel gemerkt denk ik) maar waarschijnlijk ben ik ook niet perfect.
Constructiviteit is het enige dat telt. Met 9292 hebben we in Nederland inderdaad een vervoerssite zoals weinig landen op de wereld hebben; waar je van deur-tot-deur door het hele land een reis kunt plannen.
Dat neemt niet weg dat ik (en met mij veel mensen) willen dat de dingen nog beter en opener geregeld worden. Ik schreef eerder al dat als er obstakels zijn dat we dan graag horen welke dat zijn en wat er moet gebeuren om die weg te halen. Je mag best van het publiek vragen dan ook een verantwoordelijkheid te nemen. Als je maar in gesprek blijft.