In Seoul hebben ze deze weergave draaien van buslijnen en wanneer ze bij de halte aankomen:
Ik wil dit heel graag hebben/bouwen.
Het is niet zo moeilijk om vergelijkbare dingen te maken in Nederland1, alleen gebrek aan: budget, handelingssnelheid en visie. Allemaal vloeibare subjectieve gebreken; dingen waar een mouw aan te passen is als men maar wil.
foto: Creative Commons Attribution, Noncommercial, Share Alike Licentie door Adam Greenfield.
- De meeste componenten bestaan en draaien al. [↩]
Nextbus.com doet dit voor een aantal vervoermaatschappijen in de VS. Naast de website wordt deze info ook bij sommige haltes weergegeven. Ik ben benieuwd wie dit heeft aangezwengeld, wie het betaalt en wat dat systeem heeft gekost (aan bereidwilligheid, tijd, kosten), aangezien de meeste betrokken vervoersmaatschappijen daar niet overlopen van het geld (voor innovaties).
Ik denk dat we hier ook niet overlopen van het geld, maar alle infrastructuur is er al voor het dynamisch volgen van vervoersmiddelen. Daarom zou het maken van dit soort schermen relatief eenvoudig moeten zijn.
Als je het eerst in de virtuele wereld realiseert, is het makkelijker om het ook in de tastbare wereld werkelijkheid te maken. Dus:
1. Ontsluit de data
2. Maak toegankelijk op een zinvolle en inzichtelijke manier via een website (dat kan heel simpel, zie nextbus.com) en vooral via een mobiele website die lokatiebewust is.
3. Laat dan zien dat maar een paar procent van de OV-gebruikers toegang hebben tot mobiel internet en dat er dus nut en noodzaak is aangetoond voor een oplossing in de fysieke ruimte.
@Martijn: Punt 1 is dus niet te doen vanwege een gebrek aan visie bij de vervoerders. Dit voorbeeld zou dus kunnen dienen als een visie om ze over de streep te trekken.
Maar inderdaad, als je dan de toegang krijgt tot de data is het zaak om eerst een online prototype te maken voor je je waagt aan toegewijde hardware.
Vanwege gebrek aan visie dus niet te groot beginnen. Mooie plannen voor open OV-info in heel Nederland naar het voorbeeld van de Denen zijn hier niet haalbaar. Begin dus lokaal. Ik denk aan het GVB of een ander stadsvervoerbedrijf. Of een progressief denkende streekvervoerder (ik schat Syntus in als een goede kandidaat). Laten zien dat het kan, nut en noodzaak aantonen, dan gaan de anderen op een gegeven moment wel mee.
Zie wat er nu gebeurt met Google Transit. Zij springen in het gat met hun enorme massa en krijgen nu zelfs De Lijn (Belgie) mee, toch een van de meest conservatieve vervoersclubs in W-Europa volgens mij.
Dat was ook zeker niet mijn plan. Mijn idee was om inderdaad naar GVB te gaan en ze dit te laten zien met een voorstel om een prototype van dezelfde interface (in hardware of software) te bouwen voor Amsterdam.
Heb jij contacten? Ik kan wel eens rondvragen voor een ingang daar.
Ik heb er eentje maar die is niet zeker. Dus meer is altijd welkom.
Ik ga eens rondneuzen en rondvragen.