Sidewalks on the new Marnixstraat

The sidewalks of the newly renovated Marnixstraat:
Left side
Right side

These are too narrow to accomodate people walking along them side by side, let alone when the sidewalk is obstructed by plants, bikes, scooters, furniture and other things.

“Sidewalk width is invariable sacrificed for vehicular width, partly because city sidewalks are conventionally considered to be purely space for pedestrian travel and access to buildings, and go unrecognized and unrespected as the uniquely vital and irreplaceable organs of city safety, public life and child rearing that they are.”—Jane Jacobs

Add to that the fact that Amsterdam city politics is hostage to the car and you get this.

2 thoughts on “Sidewalks on the new Marnixstraat”

  1. Hé, dat is mijn huis!
    Laten we het maar niet hebben over de tijd van overlast die nodig was om tot deze herprofilering te komen.
    Zoals het was, was het levensgevaarlijk. Gemiddeld een verkeersdode per jaar. Dus dat er wat moest veranderen was wel duidelijk.
    Vervolgens zijn er plannen gekomen, ideeën en nog meer plannen. Deze zijn voorgelegd aan de buurtbewoners. En wat je dan krijgt, kun je raden. Een compromis waar niemand blij mee is.
    We hebben het dus met deze manke toestand te doen.
    Of het veel verkeersdoden zal weten te voorkomen, moet de tijd leren.

  2. Ja, het roept veel vragen op. Bijv.: Is autoverkeer door de Marnixstraat noodzakelijk als de Nassaukade ernaast ook rijdt? Hadden de twee fietspaden niet beter samengevoegd kunnen worden aan één kant van de straat? En dan niet ook één rij auto’s weggehaald?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.