Prioriteit bij het onderwijs

Vandaag het bericht dat de studiefinanciering af wordt geschaft (Fok, Fok). Dit is geen ramp, maar ik ben toch blij dat ik al in het oude systeem ben afgestudeerd. Ik kreeg deze week zelfs een brief van de IB-Groep waarin stond dat ze door hadden dat ik afgestudeerd was en dat ik in januari weer een brief van ze zou krijgen.

Het is geen ramp omdat samen met het omzetten van alles in een lening de aflossing ook (waarschijnlijk) eenvoudiger en coulanter wordt gemaakt. Veel mensen hebben toch een aversie tegen het lenen van geld en dit zal drempelverhogend werken wat betreft het onderwijs.
Nu iedereen geld moet lenen, wordt het misschien wel iets geaccepteerder.

De studiefinanciering wordt afgeschaft om de salarissen van de leraren te verhogen. Maar waarom konden de salarissen van de leraren en de studiefinanciering vroeger wel betaald worden en nu opeens niet meer? Dit kabinet (en de vorige zoveel ook) zet toch in op de kenniseconomie? Waarom moet er dan binnen het onderwijsbudget geschoven worden in plaats van dat er meer naar onderwijs gaat.

Op zich ben ik afgestudeerd en kan dit me niet zoveel meer schelen, maar ik snap dat onderwijs belangrijk is; nu de rest van nederland nog.

Portfolio update

Ik heb na de vakanties en gebeurtenissen van de zomer wat foto’s toegevoegd aan mijn portfolio.

Leuk om te doen, en ik merk al sinds een tijdje de voordelen van een portfolio site die bestaat uit simpele HTML bestanden. Google vindt het erg fijn.

Bekijk de foto’s het liefste op Safari of een andere browser die ICC-profielen ondersteunt anders kun je een verkeerde indruk krijgen.

Commentaar welkom.

Bellen in het buitenland

Ik was trouwens gisteren in de Orange-winkel omdat ik schrok van een SMS’je. Orange stuurde mij het bericht dat ik een rekening voor €72 kreeg voor wat ik de afgelopen maand gebeld had. Ik dacht dat dit onmogelijk was maar ik kon mijn factuur niet online checken.

In de winkel kwam ik erachter dat dit nog kosten waren van mijn vakantie. Een telefoongesprek van 0:39 in Syrië kost al snel €1,50. En ik heb nog mijn best gedaan om zo min mogelijk te bellen en gebeld te worden.

Ik had het fijn gevonden om hier niet door overvallen te worden. Het maandelijkse SMS’je van Orange lijkt transparant, maar ik snap er nooit iets van omdat alle context mist. Ik snap niks van de perioden van de Orange-rekeningen, ik snap sowieso niets van de Orange-rekeningen omdat er teveel informatie afschuwelijk slecht opgemaakt op staat.

Verder werkt inloggen als klant op de Orange-site niet op Safari.

Orange houdt gelukkig binnenkort op met bestaan en dan zijn we weer terug bij T-Mobile.

NS Internationaal

Ik ga eind deze maand naar Berlijn om Eelke te bezoeken en acte de présence te geven op de Web 2.0 Expo en Barcamp Berlin. Nu dacht ik dat het wel leuk zou zijn om met de trein te gaan. Ik heb pas ook een Railplus Kaart bij mijn kortingskaart gekocht. Daar zou ik iets aan moeten hebben.

Voor Berlijn staan overal advertenties van de NS dat retourkaartjes €58 kosten. Als je op de site zo’n kaartje probeert te boeken, lijkt het erop dat ze beschikbaar zijn. Ga je alleen een stap verder dan krijg je een ontzettend vage foutmelding. Het lijkt erop dat alle kaartjes van €29 via de site niet te boeken te zijn.

Ik heb toen het nummer dat op de foutmelding stond gebeld. Na ruim tien minuten wilde ik de NS niet nog meer geld opleveren en heb ik maar opgehangen.

Na het werk maar naar de Internationaal balie op Schiphol gelopen om daar te vragen hoe het nou zit. Het schijnt dat er per trein maar een handjevol stoelen zijn die je voor die €29 kunt boeken. Omdat er zo weinig zijn, zijn deze plaatsen meestal al maanden van tevoren weg. De rest van de 2e klas gaat voor de normale prijs. De NS denkt dus dat je door de reclame gaat proberen te boeken voor €29 en als je dan wordt geconfronteerd met een prijs die 2-3 keer zo duur is dan je had gedacht, dat je dan toch een kaartje koopt en je niet genaaid voelt.

Er schijnt nog een andere kortingsregeling te zijn dat als je met drie mensen reist dat je voor €100 een enkeltje Berlijn kunt krijgen voor zijn drieën. Deze is online natuurlijk nergens te vinden.
De vrouw achter de balie zag dat ik afgeknapt was maar vertelde me dat ze de regels niet verzonnen had. Ze voerde ze daarentegen wel uit. Mensen die bij de NS werken zitten in de rare positie dat ze extreem slecht beleid waar ze zelf weinig invloed op hebben moeten proberen uit te voeren en  goedpraten. Dat is hét recept voor ongelukkige werknemers. Werknemers van de NS hebben best veel invloed maar dan moeten ze die wel pakken.
Zij zijn degenen die de kaartjes controleren. Als ze dat niet meer doen, lijkt het erop dat de NS in korte tijd failliet is en rijp voor renationalisatie.

Dit alles overwegende en met de grotesk dure treinprijzen is het in je eentje al goedkoper om met de auto naar Berlijn te gaan laat staan als je met een paar mensen gaat.

Internet via het voormalige staatsbedrijf

Ik ben bezig voor mijn nieuwe huis internettoegang te regelen en de opties die ik tot nu toe voorgeschoteld krijg, zijn allemaal niet bijzonder aantrekkelijk. Ik wil alleen internet en dat lijkt tot voornog niet mogelijk.

Ik heb net met XS4All gebeld en daar wisten ze me te vertellen dat ik een telefoonlijn van KPN nodig heb voor ADSL aangelegd kan worden. Nadat XS4All de boel over heeft gezet kan ik het KPN-abonnement opzeggen, maar ik zit wel contractueel een jaar vast aan de kosten à €9.95 per maand.

Met de kabel werkt het hetzelfde maar dan moet je een standaard kabelabonnement hebben geloof ik en de kans dat ik een televisiekabel gebruik is nog steeds een stuk groter dan de kans dat ik een vaste telefoonlijn ga gebruiken.

Het is dus kabel of kijken of ik mijn draadloze router bij iemand op de verieping kan neerzetten.

Klantenondersteuning kan makkelijk verbeterd worden

Ik ben net bezig wat dingen te regelen voor mijn nieuwe huis en de klantenervaring als je bedrijven opbelt kan eenvoudig verbeterd worden.

Iemand aan de lijn laten wachten en per gewachte minuut laten betalen getuigt wat mij betreft van verachting voor die klant. Zeker als je iets wilt kopen voor een bedrijf maar ook als je ondersteuning wilt, want dan ben je al klant. Meestal pikken we dit omdat we of vast zitten of geen alternatief hebben.

Hoe kan dit beter?

  1. Ik bel op naar het gegeven nummer.
  2. De verbinding wordt gemaakt, mijn probleem wordt getriaged door middel van een keuze menu en als mijn telefoonnummer uit de nummerherkenning gehaald kan worden wordt de verbinding direct verbroken zo niet, dan wordt ik gevraagd om mijn nummer in te toetsen.
  3. Een call center medewerker belt mij terug op een later moment. Voordeel: ik hoef niet aan de lijn te hangen wachten. Voordeel 2: Ik word niet opgelicht door de belkosten.

Innovatief, gewaagd en het kost ook wat. Daarom gaat dit nooit gebeuren, tenzij in een felbevochten markt een bedrijf een betere geïntegreerde klantenervaring wil aanpakken als concurrentievoordeel.

Sleuteloverdracht

Vanmiddag een flinke stapel papier waaronder mijn huurcontract ondertekend en de sleutels van mijn nieuwe huis gekregen.

Keys

De planning is op het moment:

Deze en volgende week opknappen: Muren schilderen/behangen, vloer doen, vloerbedekking regelen. Dit weekend al mijn troep uitzoeken en misschien mijn boeken en andere spullen die ik niet vaak nodig heb inpakken. Het weekend van 12-14 oktober zit ik in Hamburg op capoeiraweekend dus dan ligt de boel stil, maar uiteindelijk het weekend van de 19e oktober verhuizen en house warmingfeest.

Wat heb ik acuut nodig? Een clue over hoe de boel te kleuren/stofferen, een koelkast en dozen.

Voor de rest van de spullen heb ik een lijst zo lang als mijn arm maar dat komt allemaal nog wel.